Belangrijke wijzigingen in de btw-regelgeving

Vanaf 1 januari 2025 treden er belangrijke wijzigingen in de btw-regelgeving in werking die van invloed kunnen zijn op uw onderneming. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

1. Verhoging btw-tarief op bepaalde agrarische goederen

Het btw-tarief voor specifieke agrarische producten stijgt van 9% naar 21%. Dit betreft onder andere granen en peulvruchten die geen voedingsmiddel zijn, pootgoed voor de teelt van groenten en fruit, (pluim)vee en slachtafval, land- en tuinbouwzaden, rondhout, stro, veevoeders, vlas en wol.

2. Wijziging plaats van dienst bij virtuele diensten

Virtuele culturele, artistieke, sportieve, wetenschappelijke, educatieve of vermakelijkheidsdiensten worden belast in het land waar de afnemer woont of is gevestigd. Dit betekent dat de btw-regels van dat land van toepassing zijn.

3. Afschaffing aanvullende margeregeling

De aanvullende margeregeling vervalt. Wederverkopers die antiek, kunst of verzamelvoorwerpen hebben aangekocht tegen een verlaagd tarief, ingevoerd of intracommunautair verworven, kunnen de margeregeling niet meer toepassen bij verkoop. Voor onverkochte goederen per 1 januari 2025 mag de voorbelasting in aftrek worden gebracht in het eerste tijdvak van 2025.

4. Aanpassing btw op servicekosten bij verhuur van onroerende zaken

Bij verhuur kunnen servicekosten, zoals voor schoonmaak of levering van gas, water en elektriciteit, apart met btw in rekening worden gebracht, mits huurders zelf of gezamenlijk de dienstverlener kunnen kiezen en bij individueel verbruik over een eigen meter beschikken. Als de servicekosten opgaan in de verhuur, volgen ze het btw-regime van de huur: belast of vrijgesteld.

5. Wijzigingen in de kleineondernemersregeling (KOR)

Er worden aanpassingen doorgevoerd in de KOR. Daarnaast wordt de EU-KOR geïntroduceerd, een nieuwe btw-vrijstelling voor ondernemers die zaken doen in andere EU-landen. Met de EU-KOR kan een btw-vrijstelling worden verkregen in één of meer EU-landen.

Het is raadzaam om deze wijzigingen tijdig te bestuderen en uw administratie hierop aan te passen. Voor specifieke vragen of situaties kunt u altijd contact met ons opnemen.